background
affiche nederlands indie
Van het eerste zeilschip

het eerste zeilschip

Tot en met het laatste vrachtschip

het laatste vrachtschip
facebook forum
Opleidingsschip Albatros

 

 
 
In 1921 werd op de werf van Boele’s Machinefabriek en Scheepswerf te Slikkerveer de zeilschoener “ALBATROS” gebouwd. Bij het Nederlandse loodswezen deed de “ALBATROS” dienst als loodsvaartuig. De nieuwe stoomloodsboten verdreven echter de zeilschepen en in de jaren dertig werd de zeilschoener dan ook verkocht aan de Duitse overheid en werd zij o.a. voor de Duitse Marine ingezet als weerschip bij Kaap Hoorn. Vermoedelijk werd naast meteorologische waarnemingen daar vooral assistentie verleend aan de beruchte Duitse U-boten. Voor dit doel werd ook een motor van 100 pk ingebouwd.

In 1948 werd het schip aangekocht door de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd en werd ze door de werf van de firma Boele te Bolnes, onder toezicht van Bureau Veritas en de Scheepvaart Inspectie, omgebouwd tot een zeilend schoolschip voor toekomstige stuurlieden en matrozen. De lengte inclusief boegspriet was 105 voet, breedte 20 voet, romphoogte 9 voet en het gewicht 93 Brutoregisterton. Tijdens de reizen bestond de bemanning uit een Gezagvoerder, Stuurman, twee Kwartiermeesters, een Kok en een Olieman. Er was accommodatie voor 12 leerlingen. De leerlingen bleven in de regel één maand aan boord waarna zij op de schepen van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd werden geplaatst. Verwacht werd dat de leerling door op de “ALBATROS” doorgebrachte vaartijd meer bevaren en zogenaamd “scheepswijs” werd en dat het saamhorigheidsgevoel beter werd ontwikkeld.

Blijkbaar was dit geen groot succes want al in 1951 werd het schip opgelegd en tenslotte in 1954 verkocht aan de Amerikaan Ernest K. Gann in Pebble Beach/Californië, een beroemd piloot en auteur.

De overtocht naar San Francisco werd beschreven door een arts die de reis als matroos mocht meemaken (Dit logboek is in bezit van het mueum). De “ALBATROS” werd doorverkocht aan de Amerikaan Sheldon die reizen maakte met jongelui van gefortuneerde ouders en die enige dicipline en saamhorigheid moest worden bijgebracht.

Op 2 Mei 1961 werd het schip in de Golf van Mexico overvallen door een tornado, sloeg om en zonk. Zes mensen onder wie de vrouw van de Kapitein, die als scheepsarts dienst deed, kwamen hierbij om het leven. Het ongeval en de daaruit voorkomende rechtzaak werden later verfilmd. Hiertoe werd een replica gebouwd met de naam “ALBATROSS”. Het schip was weliswaar anders getuigd en kreeg een “s” aan haar naam toegevoegd . Deze film genaamd de White Squall werd niet alleen in de bioscoop maar ook nog lange tijd in passagiersvliegtuigen gedraaid.

Een van de eerste stuurmansleerlingen in 1949 was Jaap Smorenberg. Hij liep vervolgens diverse stuurmansrangen door bij de Koninklijke Rotterdamsche LLoyd en werd later door de directie naar de wal gehaald als Adj. Inspecteur van de Nautische dienst. Van hem heeft het KRL-Museum een aantal unieke items van de “ALBATROS” gekregen waaronder: foto’s, krantenartikelen, een map met een aantal opstellen van Stuurmansleerlingen over de eerste reis van de “ALBATROS”. Verder nog een werk- en wachtrooster voor leerlingen en het officiële logboek van de oversteek via Curaçao, Panama kanaal naar San Francisco onder de nieuwe eigenaar E.K. Gann.

Hierbij willen wij Jaap Smorenberg graag van harte danken voor dit interessant stukje KRL-erfgoed!
 
 
Aanklikken voor een grotere afbeelding .......