LLOYD PRAAT

WAAR OVER PRATEN ZIJ?

 

OVER DE ‘SCHEEPVAART’

Lord Francis Bacon, Engelse filosoof, schrijver en Staatsman

DE UITVINDING VAN DE SCHEEPVAART

De uitvinding van de scheepvaart geldt als iets heerlijks en bewonderenswaardigs, omdat zij de schatten en waren van de ene plaats naar de andere vaart en zo de meest afgelegen landen, door wederzijdse ruil van de genietingen des levens, met elkaar in verkeer brengt.

LORD BACON (ongeveer 1600)

  

ZEESLEPER ms HOLLAND

een prachtig Waddenzee-reisje op 21 april 2008

Op zaterdag 21 april was het zover……….. op uitnodiging van oud Lloyd-WTK Rom Boersma mocht onze voorzitter, onder ideale weersomstandigheden en op een prachtig gerestaureerde zeesleper, met hem het Harlingse zeegat uit. Nooit gedacht dat het pracht erfgoedstuk “ms Holland”, oorspronkelijk van Rederij Doeksen, een nostalgische toer zou worden waarbij wij getrakteerd werden op vele herinneringen/herkenningen uit onze Lloydtijd. De overeenkomst met Lloydschepen à la Blitar en Garoet zat hem in de totale sfeer maar ook in details zoals de binnen- en buitendeuren, patrijspoorten, navigatiebrug, machinekamer, messroom etc. Zelfs de vaarsnelheid (17 knopen) en kwamen verrukkelijk overeen! Ed van Lierde heeft de gelegenheid uiteraard ten baat genomen om een samenwerkingsgesprek met het bestuur van de Stichting Zeesleepboot Holland aan te gaan.

Rom dank voor deze geweldige ervaring en geniet hieronder van je eigen foto’s!

Peachtig weer, niets kan meer misgaan!

Rom en Ed in hun element.

Een beetje netwerken kan geen kwaad!

Ed in “zijn’ domein met Kapitein en Stuurman.

 

 

Rom bij “zijn” manoeuvreerstand

De kleppen van de enorme Sulzer dieselmotor met maar liefst tien cilinders.

De Holland en Rom in volle glorie.

……………………………………………………………………………………..

Geïnteresseerd?

Meld u aan als “Vriend” van de Holland, zo laat u een prachtig en belangrijk erfgoedstuk bestaan, we hebben er al zo weinig van!

Stichting Zeesleepboot Holland, Postbus 26, 8860 AA Harlingen.

…………………………………………………………………………………..

 

DE ‘LLOYD RAPIDE’

registratienummer locomotief: 2131

de boottrein van Den Haag, via Brussel en Parijs naar Marseille

De “Lloyd Rapide” in 1929, registratienummer locomotief: 2131

Klik op de foto om de Lloyd Rapide te horen rijden

Dit geluid is eigendom van FREESFX:  www.freesfx.co.uk

De mailschepen van de Rotterdamsche Lloyd met bestemming Nederlandsch-Indië deden vanaf 1926 in het Middellandse Zee gebied ook de plaatsen Genua en Marseille aan. Vanaf beide havenplaatsen had de Lloyd een eigen boottrein “De Lloydrapide” aan haar zeereizen gekoppeld. Deze trein reed van Den Haag over Rotterdam, Antwerpen en Brussel via Parijs naar Marseille. Dit had tot voordeel dat de reis aanzienlijk (met een week) werd verkort, bovendien werd hierdoor de, vooral ’s winters onaangename Golf van Biscaje, gemeden. Overigens was de treinreis optioneel, men kon dus op het schip ook vanaf en naar Rotterdam reizen. Voorheen was het ook wel mogelijk om voor de trein te kiezen, maar omdat het met de faciliteiten van de bestaande spoorwegen droevig was gesteld, werd voor een eigen dienstregeling met deze boottreinen gekozen. Deze treinen waren enorm luxe ingericht, vergelijkbaar met de luxe die men op de mailboten kon aantreffen, ook waren de diners in de wagonrestaurants van een prima kwaliteit.

Ook de Stoomvaartmaatschappij Nederland maakte gebruik van eigen boottreinen. Ondanks dat beide maatschappijen een nauwe samenwerking hadden, was er nog wel een vorm van concurrentie. Hoe meer luxe men aanbood des te beter dat voor de maatschappij was, men verdiende per slot van rekening het meest aan de reizigers 1e klas. Je zou de inrichting van deze treinen een beetje kunnen vergelijken met die van de alom bekende Oriënt-Express. De boottrein had haar hoogtijdagen tussen 1926 en 1940, mede door de oorlog nam deze dienst na 1940 snel af. Na de Tweede Wereldoorlog werd de boottrein weer in ere gesteld. De Willem Ruys- en Sibajak-passagiers maakten daar nog uitgebreid gebruik van.

De “Lloyd Rapide” vetrekt van het Hollands Spoor – 1939

De Lloyd Rapide ter hoogte van Willemsdorp – 1932

 

THE “ROTTERDAM LLOYD” LOCOMOTIVE

Registratienummer-35015

De boottrein van Londen naar Southampton

Bovenstaande replicatrein is in april 2010 door het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum aangeschaft. Ook wordt door ons nog gezocht naar een replica van de beroemde “Lloyd Rapide” die op de lijn Den Haag-Marseille werd ingezet. Als dat lukt, komen deze twee treinen op rails in een vitrine te staan.

Het originele naamschild

 

Lloyd Mail – 1958

 

ONSCHULD VAN MARCONIST WILLEM VAN RIE IN DE MOORDZAAK OP EEN JONGE AMERIKAANS VROUW

De zaak Lynn Kauffman

Op 10 februari 1960 begon in Boston het proces tegen de marconist, Willem van Rie, van het Koninklijke Rotterdamsche Lloydschip ss Utrecht. Hij werd verdacht van moord op Lynn Kaufmann, die op 18 september 1959 van plots van de Utrecht verdween en later dood in de haven van Boston werd gevonden.

Volgens de Amerikaanse politie heeft de dertigjarige Van Rie toegegeven een verhouding te hebben gehad met Kauffman, een 23-jarige Amerikaanse, gescheiden vrouw, die in Singapore aan boord was gekomen, met Boston als bestemming. Mevrouw Kauffman had in het Verre Oosten als secretaresse gewerkt voor een Amerikaanse professor, wiens vrouw en kinderen eveneens aan boord van de Utrecht waren.

De 20-jarige Assistent-Hofmeester, Luuk van Dorp uit Harderwijk heeft in een getuigenverklaring gezegd dat hij, in de nacht van haar verdwijning, Lynn Kauffman heeft horen snikken in haar hut. De Assistent-Hofmeester Van Dorp was het enige bemanningslid van de Utrecht die verschenen voor de jury van het Gerechtshof van Suffock verschenen is. Op 2 maart 1960 kwam na vele uren van beraad, en twintig stemmingen, de jury tot de bevinding dat marconist Willem van Rie onschuldig was.

Hieronder een rapportage, zorgvuldig bijelkaar gezocht en gedeeltelijk bestaande uit originele museumstukken.

Het stoomschip Utrecht voer met Chinese dek- en machinedienst.

Onderzoek door de Boston Police aan boord van het ss Utrecht.

………………………………………………………………………………….

Kapitein van het ss Utrecht, A.J. de Bruijn in gesprek met inspector Joe Fallon.

De Suffolk County gevangenis-rechtbank.

Pers, getuigen en belangstellenden gaan het gerechtshof binnen.

?

Het gerechtshof uit de pen van een tekenaar, 1 cm. rechts van het midden zit Willem van Rie.

Willem van Rie na de voor hem gunstige uitspraak: ONSCHULDIG!

Dit is ongetwijfeld de fijnste vlucht die Willem en zijn echtgenote Nel ooit hebben meegemaakt!

Nog een paar stappen en dan BACK HOME!

Na een traumatisch avontuur weer op Nederlandse bodem.

In de luchthaven bus, zwaaien en onder toezicht van de KLM-Captain wegwezen.

………………………………………………………………………………..

‘Spraks’ blijkt onschuldig ………… gaat dus vrijuit ……….. maar is voor het leven getekend!!

 

 

DE MARCONIST

 
Mijn naam is Wim Kerkhof, zanger van de “Amazing Stroopwafels”. In de tekst van het lied dat u door de foto aan te klikken kunt horen, zing ik “Mijn vader was een marconist”. Mijn vader heeft van eind dertiger jaren, door de oorlog heen tot 1953, als Sparks gevaren. Daarna kwam hij aan de wal, werkte bij Radio Holland, waar hij op een gegeven moment inspecteur werd. Ik heb bij de plaatopname gewoon een standaard morse opname als achtergrond gebruikt, niet een speciaal gemaakte boodschap in morse tekens(dat was te ingewikkeld in die studio). De volledige tekst volgt hieronder.
Zet het geluid aan en klik op het driehoekje hieronder links!

 

Tekst “De Marconist”

Een tanker vaart op volle zee de boeg doorklieft het water. Het schuim spat op maar middernachts is daar niets van te zien. De machinist is onder zeil de bootsman krijgt een kater. De tweede stuurman op de brug slaapt een minuut of tien. Maar in de kleine radiohut hoor je hem seinen. In morse lang en kort, bericht naar overal. En hoe onbeduidend het signaal, ‘t zal niet verdwijnen. De enige verbinding met de wal. Mijn vader was een marconist. De seinsleutel lag nog in de boekenkist. Wat is er allemaal doorheen gegaan ? Alles tot tikken teruggebracht. Over havens, routes, over vracht. Zou er een bericht voor mij bestaan ? Toen kwam de radar, telefoon, er is zoveel bijgekomen. Je klikt in kleur de hele wereld naar je toe. Door een apparaat in zakformaat lijkt elke afstand weggenomen. Iedereen on line, en onbereikbaarheid taboe. Daar in de kleine radiohut hoor ik hem seinen. In morse lang en kort, bericht naar overal. Hoe onbeduidend het signaal, ‘t zal niet verdwijnen. De enige verbinding met de wal.

 

PORTUGAL JAREN ’60 ……..WEET U HET NOG?

Tijdens een korte, maar fijne vakantie in Portugal heeft KRL-Museum oprichter, Ed van Lierde in april-2008 enkele foto’s genomen die bij de rechtgeaarde KRL-er op z’n minst bekend voorkomen. Wij laten hieronder enkele foto’s uit de jaren’60 en rechts daarnaast uit 2008 zien en vragen uw speciale aandacht voor de foto’s van het toenmalige Hotel “Da Balaia” dat in gezamenlijk eigendom was van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd en haar hoofdagenten in Portugal: Sociedade Commercial Orey en Atunes & Ca. Lda. Momenteel is het hotel in eigendom van Club Med.

Cabo Sao Vicente – Portugal – 1965

Cabo Sao Vicente – Portugal – 2008

Lloyd-Hotel Da Balaia in aanbouw- Albufeira-1967

Hotel Da Balaia, nu in bezit van Club Med. – Albufeira-2008

Lloyd-Hotel Da Balaia gereed-Albufeira 1968

Hotel Da Balaia-Albufeira-2008

KRL-Hotel Da Balaia-Albufeira-1968

Hotel Da Balaia-Albufeira-2008

Ponte De 25 Abril-Lisboa-1965

Ponte De 25 Abril-Lisboa-2008

 

JAN ROT MET DE WILLEM RUYS NAAR HUIS

Het Popinstituut noemt hem: “Een van de meest interessante figuren uit de Nederlandse muziek”. “In zijn optredens komen het beste van muziek, poëzie en Jan Rot zelf tezamen” schreef Het Parool. De Volkskrant sprak van een “Virtuoos zanger”. In december 2007 had het zelfs Hare Majesteit de Koningin behaagd Jan Rot vanwege zijn verdienste voor de Nederlandse taal te bevorderen tot Ridder in de orde van Oranje Nassau.
 
 
Enfin, we kunnen zo nog wel even doorgaan! “Wat heeft Jan Rot nu in vredesnaam met deze site van doen?” hoor ik u vragen. Welnu, Jan Rot werd in 1957 als “Kerstkindje” van een zendingsarts in Makassar-Indonesië geboren en onze Grand Old Lady, de Willem Ruys, bracht hem en z’n familie eind jaren vijftig weer terug naar Nederland. Jaren later bleek overigens dat de arts, die de zoon van Jan ter wereld bracht, diezelfde reis ook als baby aan boord te zijn (mei 1958).
 
Het leuke nu is dat Jan Rot het arrangement van één van de wereldberoemde hits van de Beach Boys gebruikte om daar een tekst op te maken. In die tekst geeft Jan zijn gevoelens weer over die thuisreis die hij als baby met de Willem Ruys maakte. Het liedje staat op onderstaande CD-hoes en is niet in de handel te verkrijgen (wél downloadbaar via iTunes).
Zet het geluid aan en klik op het driehoekje hieronder links !
 
     
 

ONZE MEESTER

………… en vertel ons nu niet dat WTK’s niet kunnen dichten! Wat dacht u van onderstaande pennenvrucht, geboren uit de “Harde schijf” van, Hans van der Ster?

Klik op de foto voor de vergroting

“DE ZEE” VAN SLAUERHOFF

Wandelend in de Vlielandse duinen met zijn geliefde, inmiddels overleden, collie “Stella” kwam KRL-WTK Jan Tanja onder een glasplaat de eerste strophe uit het gedicht “De Zee” van Dichter/schrijver en voormalig Scheepsarts, Jan Jacob Slauerhoff tegen.

Reden genoeg voor Jan Tanja om dit aansprekende gedicht naar het KRL-Museum op te sturen …… en wij wisten uiteraard wel raad met deze welkome inzending!

Klik op de afbeelding voor vergroting

 

LLOYDHUMOR

Ook WTK’s kunnen humor hebben én sommige van hen kunnen zelfs humor tekenen! Hieronder twee leuke machinekamerprenten van 2e wtk J. Paans aan boord van de Mersey Lloyd-1961. Deze “Second” had niet alleen de talenten om zoveel zots bij elkaar te bedenken, maar ook om ze zo schitterend uit te beelden!

    

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting

Opdracht bij de rechter foto: ‘Zoek de HWTK!’

Left Menu IconMenu