background
affiche nederlands indie
Van het eerste zeilschip

het eerste zeilschip

Tot en met het laatste vrachtschip

het laatste vrachtschip
facebook forum
Lloydpraat

WAAR OVER PRATEN ZIJ?

 

 

 

 

'SCHEEPVAART' 

Lord Francis Bacon, Engelse filosoof, schrijver en Staatsman

DE UITVINDING VAN DE SCHEEPVAART

De uitvinding van de scheepvaart geldt als iets heerlijks en bewonderenswaardigs, omdat zij de schatten en waren van de ene plaats naar de andere vaart en zo de meest afgelegen landen, door wederzijdse ruil van de genietingen des levens, met elkaar in verkeer brengt.

LORD BACON (ongeveer 1600)
 

DE 'LLOYD RAPIDE'

registratienummer locomotief: 2131

de boottrein van Den Haag, via Brussel en Parijs naar Marseille

De "Lloyd Rapide" in 1929

Klik op de foto om de Lloyd Rapide te horen rijden

Dit geluid is eigendom van FREESFX (www.freesfx.co.uk)

De mailschepen van de Rotterdamsche Lloyd met bestemming Nederlandsch-Indië deden vanaf 1926 in het Middellandse Zee gebied ook de plaatsen Genua en Marseille aan. Vanaf beide havenplaatsen had de Lloyd een eigen boottrein "De Lloydrapide" aan haar zeereizen gekoppeld. Deze trein reed van Den Haag over Rotterdam, Antwerpen en Brussel via Parijs naar Marseille. Dit had tot voordeel dat de reis aanzienlijk (met een week) werd verkort, bovendien werd hierdoor de, vooral 's winters onaangename Golf van Biscaje, gemeden. Overigens was de treinreis optioneel, men kon dus op het schip ook vanaf en naar Rotterdam reizen. Voorheen was het ook wel mogelijk om voor de trein te kiezen, maar omdat het met de faciliteiten van de bestaande spoorwegen droevig was gesteld, werd voor een eigen dienstregeling met deze boottreinen gekozen. Deze treinen waren enorm luxe ingericht, vergelijkbaar met de luxe die men op de mailboten kon aantreffen, ook waren de diners in de wagonrestaurants van een prima kwaliteit.

                            

Ook de Stoomvaartmaatschappij Nederland maakte gebruik van eigen boottreinen. Ondanks dat beide maatschappijen een nauwe samenwerking hadden, was er nog wel een vorm van concurrentie. Hoe meer luxe men aanbood des te beter dat voor de maatschappij was, men verdiende per slot van rekening het meest aan de reizigers 1e klas. Je zou de inrichting van deze treinen een beetje kunnen vergelijken met die van de alom bekende Oriënt-Express. De boottrein had haar hoogtijdagen tussen 1926 en 1940, mede door de oorlog nam deze dienst na 1940 snel af. Na de Tweede Wereldoorlog werd de boottrein weer in ere gesteld. De Willem Ruys- en Sibajak-passagiers maakten daar nog uitgebreid gebruik van.

De "Lloyd  Rapide" vetrekt van het Hollands Spoor - 1939

De Lloyd Rapide ter hoogte van Willemsdorp - 1932

 

THE ROTTERDAM LLOYD LOCOMOTIVE

Registratienummer-35015

De boottrein van Londen naar Southampton

Bovenstaande replicatrein is in april 2010 door het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum aangeschaft. Ook wordt door ons nog gezocht naar een replica van de beroemde "Lloyd Rapide" die op de lijn Den Haag-Marseille werd ingezet. Als dat lukt, komen deze twee treinen op rails in een vitrine te staan.

 

Het originele naamschild

 

Lloyd Mail - 1958

 

PORTUGAL JAREN '60 ........WEET U HET NOG?

Tijdens een korte, maar fijne vakantie in Portugal heeft KRL-Museum oprichter, Ed van Lierde in april-2008 enkele foto's genomen die bij de rechtgeaarde KRL-er op z'n minst bekend voorkomen. Wij laten hieronder enkele foto's uit de jaren'60 en rechts daarnaast uit 2008 zien en vragen uw speciale aandacht voor de foto's van het toenmalige Hotel "Da Balaia" dat in gezamenlijk eigendom was van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd en haar hoofdagenten in Portugal: Sociedade Commercial Orey en Atunes & Ca. Lda. Momenteel is het hotel in eigendom van Club Med.

Cabo Sao Vicente - Portugal - 1965

Cabo Sao Vicente - Portugal - 2008

KRL Hotel Da Balaia in aanbouw- Albufeira-1967

Hotel Da Balaia, nu in bezit van  Club Med. - Albufeira-2008

KRL-Hotel Da Balaia gereed-Albufeira 1968

Hotel Da Balaia-Albufeira-2008

KRL-Hotel Da Balaia-Albufeira-1968

Hotel Da Balaia-Albufeira-2008

Ponte De 25 Abril-Lisboa-1965

Ponte De 25 Abril-Lisboa-2008

 

JAN  ROT  MET  DE  WILLEM  RUYS NAAR  HUIS

Het Popinstituut noemt hem: "Een van de meest interessante figuren uit de Nederlandse muziek". "In zijn optredens komen het beste van muziek, poëzie en Jan Rot zelf tezamen" schreef Het Parool. De Volkskrant sprak van een "Virtuoos zanger". In december 2007 had het zelfs Hare Majesteit de Koningin behaagd Jan Rot vanwege zijn verdienste voor de Nederlandse taal te bevorderen tot Ridder in de orde van Oranje Nassau.
 
 
Enfin, we kunnen zo nog wel even doorgaan! "Wat heeft Jan Rot nu in vredesnaam met deze site van doen?" hoor ik u vragen. Welnu, Jan Rot werd in 1957 als "Kerstkindje" van een zendingsarts in Makassar-Indonesië geboren en onze Grand Old Lady, de Willem Ruys, bracht hem en z'n familie eind jaren vijftig weer terug naar Nederland. Jaren later bleek overigens dat de arts, die de zoon van Jan ter wereld bracht, diezelfde reis ook als baby aan boord te zijn (mei 1958).
 
Het leuke nu is dat Jan Rot het arrangement van één van de wereldberoemde hits van de Beach Boys gebruikte om daar een tekst op te maken. In die tekst geeft Jan zijn gevoelens weer over die thuisreis die hij als baby met de Willem Ruys maakte. Het liedje staat op onderstaande CD-hoes en is niet in de handel te verkrijgen (wél downloadbaar via iTunes).
 

Klik op de foto om het "Willem Ruys" lied te horen en vergeet niet het geluid aan te zetten!
 
                         
 
DE MARCONIST
 
Mijn naam is Wim Kerkhof, zanger van de “Amazing Stroopwafels”. In de tekst van het lied dat u door de foto aan te klikken kunt horen, zing ik “Mijn vader was een marconist”. Mijn vader heeft van eind dertiger jaren, door de oorlog heen tot 1953, als Sparks gevaren. Daarna kwam hij aan de wal, werkte bij Radio Holland, waar hij op een gegeven moment inspecteur werd. Ik heb bij de plaatopname gewoon een standaard morse opname als achtergrond gebruikt, niet een speciaal gemaakte boodschap in morse tekens(dat was te ingewikkeld in die studio). De volledige tekst volgt hieronder.

Op de foto klikken niet vergeten het geluid aan te zetten!
 

Tekst “De Marconist”

Een tanker vaart op volle zee de boeg doorklieft het water. Het schuim spat op maar middernachts is daar niets van te zien. De machinist is onder zeil de bootsman krijgt een kater. De tweede stuurman op de brug slaapt een minuut of tien. Maar in de kleine radiohut hoor je hem seinen. In morse lang en kort, bericht naar overal. En hoe onbeduidend het signaal, ‘t zal niet verdwijnen. De enige verbinding met de wal. Mijn vader was een marconist. De seinsleutel lag nog in de boekenkist. Wat is er allemaal doorheen gegaan ? Alles tot tikken teruggebracht. Over havens, routes, over vracht. Zou er een bericht voor mij bestaan ? Toen kwam de radar, telefoon, er is zoveel bijgekomen. Je klikt in kleur de hele wereld naar je toe. Door een apparaat in zakformaat lijkt elke afstand weggenomen. Iedereen on line, en onbereikbaarheid taboe. Daar in de kleine radiohut hoor ik hem seinen. In morse lang en kort, bericht naar overal. Hoe onbeduidend het signaal, ‘t zal niet verdwijnen. De enige verbinding met de wal.

 

ONZE MEESTER

………… en vertel ons nu niet dat WTK’s niet kunnen dichten! Wat dacht u van onderstaande pennenvrucht, geboren uit de “Harde schijf” van, Hans van der Ster?

Klik op de foto voor de vergroting

 

“DE ZEE” VAN SLAUERHOFF

Wandelend in de Vlielandse duinen met zijn geliefde, inmiddels overleden, collie “Stella” kwam KRL-WTK Jan Tanja onder een glasplaat de eerste strophe uit het gedicht “De Zee” van Dichter/schrijver en voormalig Scheepsarts, Jan Jacob Slauerhoff tegen.

Reden genoeg voor Jan Tanja om dit aansprekende gedicht naar het KRL-Museum op te sturen …… en wij wisten uiteraard wel raad met deze welkome inzending!

Klik op de afbeelding voor vergroting

 

LLOYDHUMOR

Ook WTK’s kunnen humor hebben én sommige van hen kunnen zelfs humor tekenen! Hieronder twee leuke machinekamerprenten van 2e wtk J. Paans aan boord van de Mersey Lloyd-1961. Deze "Second" had niet alleen de talenten om zoveel zots bij elkaar te bedenken, maar ook om ze zo schitterend uit te beelden!

                                

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting

Opdracht bij de rechter foto: 'Zoek de HWTK!'