background
affiche nederlands indie
Van het eerste zeilschip

het eerste zeilschip

Tot en met het laatste vrachtschip

het laatste vrachtschip
facebook forum
Scheepsmodellen

 

 

SCHEEPSMODELLEN UIT DE:

1. DE COLLECTIE VAN HET KRL-MUSEUM  -  2. 'ED VAN LIERDE-COLLECTIE'

 

DE BOUW VAN HET ms SIBAJAK-MODEL

Bestemd voor de 'Ed van Lierde-collectie'

BESTEMMING SCHEEPSMODEL

Het scheepsmodel is in principe bestemd voor het BOGOR-project van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum. Mocht dat project, om welke reden dan ook, niet door mogen gaan, zal het Sibajak-model in de 'Ed van Lierde-collectie' worden opgenomen en zoals gebruikelijk in bruikleen aan ons museum worden gegeven. Om een grote aanslag op de museumbegroting te voorkomen, zal van Lierde de bouw van het Sibajak-model uit eigen middelen financieren.

De modelbouwer en het schip

                     

    Arnoul Lormans                  

ms Sibajak, aquarel van Hans Breeman - 2010

KIELLEGGING OP 23 SEPTEMBER 2017

Op zaterdag 23 september 2017, om 10.15 uur in de morgen is te Roermond officieel de kiel van het ms Sibajak-model gelegd. Dit gebeurde door onze master-modelbouwer Arnoul Lormans. Op de eerste foto proosten hij en de voorzitter van het museumbestuur, Ed van Lierde op een voorspoedige bouw.

Voortgang van de bouw

13 oktober 2017

Het begin van de scheepsromp op de tekentafel.

Het voorschip.

                 

De Sibajak wordt 'dek voor dek' opgebouwd.

Het achterschip en locatie waar de bakboord schroefas naar buiten komt.

De romp (poop en steven) krijgen vorm - 3 november 2017

Het neusje krijgt nog een face lift - 10 november .... en de poop laat zijn schroefas 'uitlaten' zien - 10 november
   
   
   

 

 

 

DE BOUW VAN HET ss GEDÉ-MODEL

Als schenking van het KRL-Museum aan de Gemeente Port La Nouvelle

Speciaal voor het Gedé-project, als cadeau aan de Gemeente Port La Nouvelle voor het 100 jarige Gedé-jublileum, is begin maart 2017 de kiel voor een model gelegd. Onze modelbouwer Arnoul Lormans uit het Limburgse Roermond heeft de bouw van het ss Gedé-model voortvarend aangepakt. Zijn schepping speelt deze zomer een hoofdrol bij de herdenking van het feit dat het ss Gedé op 7 juli 1917 in de Middellandse Zee, ongeveer 4 zeemijl uit de kust, op een mijn liep. De mijnen bij Port La Nouvelle waren daar eerder door een Duitse onderzeeër gelegd. De Franse gemeente Port La Nouvelle koestert het wrak van onze Gedé, haar anker ligt als monument op de boulevard, in juli 2011 onthuld door de Burgemeester Henri Martin, samen met onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde.

De modelbouwer en het schip

                                         

    Arnoul Lormans                  

ss Gedé in werkelijkheid - 1904

Voortgang van de bouw

De romp krijgt gestalte - 13 maart 2017

Het schroefraam en de kielbalk zijn aangebracht - 20 maart

De opbouw wordt met lijmklemmen vastgezet - 21 maart

Onze Gedé wordt al duidelijk zichtbaar - 25 maart 2017

Een creatief kunststukje met behulp van Olbalijm en grijze spuitplamuur - 29 maart 2017

Het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum zal, ter gelegenheid van het feit dat in juli 2017 het 100 jaar geleden is dat de ss Gedé in de Middellandse Zee is gezonken, dit model aan de Franse gemeente Port La Nouvelle schenken. Het ss   Gedé ligt daar namelijk vier zeemijlen uit de kust.

In 2012 en 2017 zijn onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde en echtgenote door de Burgemeester van Port La Nouvelle uitgenodigd voor de respectievelijke 95- en 100-jarige herdenking van het zinken van het ss Gedé. Een uitgebreid verslag en vele foto's kunt u zien op museumwebsitelink: http://www.krlmuseum.nl/ssgede.html

Bezoek Modelbouwer aan Port La Nouvelle

Onze modelbouwer Arnoul Lormans, uit het Limburgse Roermond, heeft zich in Frankrijk met de bouw van het ss Gedé-model helemaal onsterfelijk gemaakt. Samen met zijn echtgenote Patty werd hij door Burgemeester en Gemeentesecretaris op de 'Marie' ontvangen. Arnouls' schepping heeft tijdens de herdenking op 7 juli 2017 menig Frans hart beroerd en speelde bij genoemd jublileum, een waardige hoofdrol. Sinds  juli 2011 ligt haar anker als monument op de plaatselijke boulevard.

Vlnr. Arnoul Lormans, Burgemeester, Henri Martin, Patty Lormans en Gemeentesecretaris, Claude Rocquelaure.

 

 

 

HET  OMBOUWAVONTUUR  VAN   HET  VAREND  MODEL ms SLAMAT NAAR HET MUSEUM MODEL ms GAROET

2009 - 2016

HET 7e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE'-collectie

Oud KRL-Verpleger/schrijver J.F. Tiemeijer uit Velserbroek (gevaren van 1955 t/m 1962) heeft in juli-2009 zijn kunstwerk en hobby: Het varend model van het motorschip Slamat aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum geschonken. Het model is maar liefst 235cm. lang, 29cm. breed en 68cm. hoog. Het model heeft twee elektromotoren die elk een schroefas plus schroef aandrijven en een elektromotor in de stuurmachinekamer. Een en ander kan radiografisch bediend worden. Verder twee accu's en de nodige loden ballast. Dit scheepsmodel is letterlijk en figuurlijke een "grote" aanwinst voor ons museum, wij danken oud-collega Tiemeijer zéér voor deze unieke gift!

Geert Sieben

Onze artistieke modelbouwer, ontwerper en museumrestaurateur, Geert Sieben uit Swalmen (L) gaat het ms Slamat "pro deo" restaureren en van de juiste kleurstelling voorzien. Hoewel men bij het veranderen van een scheepsnaam terughoudend dient te zijn, gaan wij het ms Slamat, na de transformatie toch omdopen in "ms Garoet". De reden is dat wij al twee modellen van de Slamat in onze collectie hebben (het ss Slamat en het ms Slamat). Hieronder geven wij van tijd tot tijd verslag van de ombouw en restauratie die, alles bijelkaar, zeker enkele jaren gaat duren.

Transformatie van ms Slamat naar ms Garoet

De ontmanteling - 2009

De plek in India waar de laatste KRL-schepen: ms Leuve Lloyd en ms Loire Lloyd zijn gesloopt.

De "Garoet" laat gewillig haar face liften, hoe staan mijn nieuwe huidplaatoverlappingen? 30 september 2009

Het achterschip is licht naar bakboord getordeerd. Geert zoekt naar een effectieve oplossing! (30-09-2009)

Geert gaat kennelijk dikwijls naar de Chinees, getuige de vele bakjes waarin hij zorgvuldig en overzichtelijk alle onderdelen heeft bewaard! (30-09-2009)

OMBOUW EN RESTAURATIE - 2010

De romp is voorzien van huidgang-overlappingen, de nieuwe naam, patrijspoorten en is in de grijze primer gezet. Het poopdek is al een eind gevorderd - mei 2010.

OMBOUW EN RESTAURATIE - 2012

De romp is gereed en in de originele Lloydkleuren gespoten, de bak is op de railing na klaar en de poop staat er, inclusief schroeven en reserve schroeven, weer in volle glorie bij! - juli 2012.

OMBOUW EN RESTAURATIE - JANUARI 2014

Eind januari 2014 is inmiddels het hele achterschip gereed gekomen en zijn Geert Sieben, met assistentie van Arnoul Lormans (HBO-docent teken- en handvaardigheid), bezig met de opbouw tussen voor- en achterschip, waaronder luiken 3 en 3A en de schoorsteen. Het duurt even, maar je krijgt wel uiterst mooi vakwerk ..... men hoort ons daar dus absoluut niet over klagen!

OMBOUW EN RESTAURATIE - SEPTEMBER 2014

Na een grote dip in de gezondheid van Geert is hij weer goed hersteld en kon het niet laten, samen met Arnoul, direct weer met de 'GAROET' aan de slag te gaan met het prachtige resultaat hierboven! Het voert te ver om nu direct al aan een 'doopdatum' te denken, maar zoals iedereen kan zien is de klus nu, ruim over de helft geklaard! We houden u op de hoogte! .................

OMBOUW EN RESTAURATIE - FEBRUARI 2015

OMBOUW EN RESTAURATIE - APRIL 2015

OMBOUW EN RESTAURATIE - OKTOBER 2015

Het achterschip

Seagull's view van het gehele schip

Het voorschip

OMBOUW EN RESTAURATIE - DECEMBER 2015

Vlnr. onze bestuursvoorzitter, Ed van Lierde en modelbouwer Arnoul Lormans bezig met het tijdrovende detailwerk. Een grote klus die nog wacht is de tuigage (het lopend en staand tuig), de reddingssloepen en vlaggen).

Medio december is modelbouwer Geert Sieben helaas weer ziek geworden, waarop onze bestuursvoorzitter richting Roermond toog om aldaar Arnoul te assisteren. Begin Januari gaat Ed weer enkele dagen naar Roermond en zo kunnen we toch voorzichtig vooruitkijken naar een presentatie van de GAROET in februari/maart! 

 

HET ms GAROET IS UITGEVAREN

zaterdag 13 augustus 2016

Hoofd-modelbouwer: Geert Sieben                        Modelbouwer: Arnoul Lormans                         Locatie: Roermond (L)

Het ms Garoet klaar voor haar uit-vaart.

Voor hun fantastische ombouwprestatie op Vrijwilligersbasis en als bewijs van grote waardering, ontvingen onze modelbouwers: Geert Sieben en Arnoul Lormans uit handen van bestuursvoorzitter, Ed van Lierde een zilveren Willem Ruys munt. Bij het 'waarderings'-diner te Roermond waren ook de partners van de drie heren aanwezig.

Zoals het er nu uitziet zal het scheepsmodel van de Garoet in het najaar (voorlopig) haar plekje vinden bij Miniworld aan het Weena te Rotterdam. 

De trotse (her)bouwers met het ss Garoet en de, méér dan verdiende, 'Willem Ruys'-munt.

 

 

 

HET ZEILBARKSCHIP 'CORNELIS WERNARD EDUARD-I'

HET 8e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE' - COLLECTIE

OMBOUWER: ED VAN LIERDE

- Eigenaar: Willem Ruys J.D. Zn. Het schip is genoemd naar de pasgeboren zoon van de, financieel deelnemende, zwager van Willem Ruys J.D. Zn.

- Kapiteins: 1839 Douwe Hendriks Kramer, 1842 - 1844 R.W. Mellema, 1845 Hagers, 1847 1850 F.F. Zeven, 1852 - 1857 J.M. Kleinhouwer, 1857 - 1859 Daniël Bakker, 1860 - 1862 Jan Bakker.

- Twee deks vrachtzeilschip met passagiersaccomodatie. Werf: Fop Smit - Kinderdijk, bouwkosten: 86.000 gulden (ongeveer 40.000 euro)

- Drie-masten: 2 dwars- en 1 langsgetuigd. Lengte: ongeveer 155 voet, Tonnage: 606 - Laadvermogen: 317 last (= 583.000 kg.).

- Tewaterlating: 7 september 1839 - In dienst: 1839. Bestemming: Vracht en passagiers naar voornamelijk Indië, maar ook naar China, Philippijnen en Australië. Verkocht in 1863 aan Noorse rederij.

 

De 'Cornelis Wernhard Eduard' werd in 2013, te België aangeschaft en door aankoper/ombouwer, Ed van Lierde vanuit de bestaande situatie omgebouwd tot het eerste zeilschip van Willem Ruys J.D.Zn. Na twee maanden was 'De Cornelis' gereed en werd direct daarna aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Muiseum in bruikleen gegeven. De afmetingen van het model zijn: lengte = 42 cm, breedte = 6 cm, hoogte = 60 cm.

 

 

THE MAKING OF ms SCHELDE LLOYD - 2008

HET 6e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE' - COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

 

De midscheeps wordt in z'n geheel aangehecht .....

     

Op het neusje wordt een stuk railing aangebracht ... . Zelfs zonder masten, etc. lijkt het al wat .....

Helemaal gereed, inclusief kimkielen ......

De S-schepen van onze Lloyd waren superjachten .......

Als onderdeel van de Lloyd-expositie bij de Historische Werf 'Rotterdams Welvaren' - 2012

 

 

ms LOIRE LLOYD - 2007

HET 5e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE' - COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

 

1e EIGENAAR: WILLEM PATER
Het KRL-Museum heeft de bouw van de 'Loire Lloyd' begeleid. eigenaar in 2017 werd oud Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Werktuigkundige, Willem Pater. Willem is op 22 juli 2011overleden en in 2012 heeft Ed van Lierde dit model gekocht van Ria Pater-Vergouwen, de weduwe van Willem Pater.
 
 
 
 

 

 

THE MAKING OF ms WILLEM RUYS - 2007

HET 4e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE' - COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

 

6 lagen MDF aanelkaar gelijmd .....

Een prachtige zeeg ......

Aan die mooie kont moet nog wat gebeuren ......

Al uitermate herkenbaar en wat prachtig die werfkleuren .....

Slank en vóór wereldoorlog II al voorzien van een kleine bulbsteven ......

Dit wordt hét pronkstuk van Joop Emons zelf én van het KRL-Museum ......

 

 

 

THE MAKING OF ss SLAMAT - 2007 

HET 2e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE'-COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

 

De romp krijgt, na veel schuurwerk, gestalte ......

De voorzijde van de opbouw wordt aangebracht .......

De bovendekken plus twee schoorstenen zijn geplaatst .......

De Grand Old Lady nog zonder masten, laadbomen, kranen en tuigage ......

De doop met links de trotse bouwer, Joop Emons, rechts de trotse eigenaar, Ed van Lierde - mei 2007

Het ss Slamat prachtig op de rand van het zwembad .......

Terecht een Grand Old Lady met een overigens zeer triest levenseinde!

 

 

THE MAKING OF ms DEMPO - 2006

HET 1e SCHEEPSMODEL UIT DE 'ED VAN LIERDE - COLLECTIE'.

DIT SCHEEPSMODEL WAS IN FEBRUARI-2017 DEEL VAN DE SCHENKINGSCOLLECTIE VAN HET BATAVIA-PROJECT EN IS DAARMEE AFGEVOERD UIT DE 'ED VAN LIERDE-COLLECTIE'.

BOUWER: JOOP EMONS

 

Op de "Werf" te Amsterdam zijn de bovendekken aan de beurt .......

Schoorsteendek met schoorsteen en brugdek zijn geplaatst .......

Een prachtige kont inclusief schroeven en roer zijn aangebracht ......

Een trotse Joop Emons bij zijn eerste scheepsmodel voor het KRL-Museum - november 2006 

Geboortekaartje van het ms Dempo .......

Binnenzijde ........

Het ms Dempo pronkt sinds 2017 in het voormalige Rotterdamsche Lloyd kantoor 'Cipta Niaga' Te Batavia-Jakarta

 

 

 

LLOYD-SCHEEPSMODELLEN DOOR JOOP EMONS VOOR DERDEN GEBOUWD 

THE MAKING OF ss LIMBURG - 2009

BOUWER: JOOP EMONS

EIGENAAR: KEES AMSTERDAM - oud KRL-Stuurman

THE MAKING OF ms MISSISSIPPI LLOYD - 2010

BOUWER: JOOP EMONS

EIGENAAR: PETER KLEISS - Oud Nedlloyd Werktuigkundige

ss DRENTE - 2010

BOUWER: JOOP EMONS

EIGENAAR: DICK GORTER