Scheepsmodellen

 

 

 

1. Scheepsmodellen die vanaf 2017 voor het KRL-Museum zijn gebouwd:

 

1.1 De bouw van het scheepsmodel van het ss Gedé.

gebouwd als schenking van het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum

aan de gemeente Port la Nouvelle – 2017.

Speciaal voor het Gedé-project, als cadeau aan de Gemeente Port La Nouvelle voor het 100 jarige Gedé-jublileum, is begin maart 2017 de kiel voor een model gelegd. Onze modelbouwer Arnoul Lormans uit het Limburgse Roermond heeft de bouw van het ss Gedé-model voortvarend aangepakt. Zijn schepping speelt deze zomer een hoofdrol bij de herdenking van het feit dat het ss Gedé op 7 juli 1917 in de Middellandse Zee, ongeveer 4 zeemijl uit de kust, op een mijn liep. De mijnen bij Port La Nouvelle waren daar eerder door een Duitse onderzeeër gelegd. De Franse gemeente Port La Nouvelle koestert het wrak van onze Gedé, haar anker ligt als monument op de boulevard, in juli 2011 onthuld door de Burgemeester Henri Martin, samen met onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde.

De modelbouwer en het schip

                                         

    Arnoul Lormans  

……………………………………………………………………………….               

ss Gedé in werkelijkheid – 1904

…………………………………………………………………………………

Voortgang van de bouw

De romp krijgt gestalte – 13 maart 2017

Het schroefraam en de kielbalk zijn aangebracht – 20 maart

De opbouw wordt met lijmklemmen vastgezet – 21 maart

Onze Gedé wordt al duidelijk zichtbaar – 25 maart 2017

Een creatief kunststukje met behulp van Olbalijm en grijze spuitplamuur – 29 maart 2017

Het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum zal, ter gelegenheid van het feit dat in juli 2017 het 100 jaar geleden is dat de ss Gedé in de Middellandse Zee is gezonken, dit model aan de Franse gemeente Port La Nouvelle schenken. Het ss   Gedé ligt daar namelijk vier zeemijlen uit de kust.

In 2012 en 2017 zijn onze bestuursvoorzitter Ed van Lierde en echtgenote door de Burgemeester van Port La Nouvelle, Henri Martin uitgenodigd voor de respectievelijke 95- en 100-jarige herdenking van het zinken van het ss Gedé. Een uitgebreid verslag en vele foto’s kunt u zien op museumwebsitelink: http://www.krlmuseum.nl/ssgede.html

Bezoek modelbouwer aan Port La Nouvelle

Onze modelbouwer Arnoul Lormans, uit het Limburgse Roermond, heeft zich in Frankrijk met de bouw van het ss Gedé-model helemaal onsterfelijk gemaakt. Samen met zijn echtgenote Patty werd hij door Burgemeester en Gemeentesecretaris op de ‘Marie’ ontvangen. Arnouls’ schepping heeft tijdens de herdenking op 7 juli 2017 menig Frans hart beroerd en speelde bij genoemd jublileum, een waardige hoofdrol. Sinds  juli 2011 ligt haar anker als monument op de plaatselijke boulevard.

Vlnr. Een terecht zeer trotse Arnoul Lormans, Burgemeester, Henri Martin, Patty Lormans en Gemeentesecretaris, Claude Rocquelaure.

MISSION  ‘GEDÉ’  ACCOMPLISHED!

 

 

2. Scheepsmodellen die door het KRL-Museum zijn/worden aangeschaft 

 

2.1 Scheepsmodel dat in januari -2017 door het KRL-Museum werd aangeschaft 

Bestemming: nog te bouwen Lloydkade bij Miniworld te Rotterdam.

Met de directeur van Miniworld,  Marc van Buren is vastgelegd dat dit model wordt geschonken op voorwaarde dat Miniworld haar plannen met betrekking tot de bouw van de Lloydkade in Miniworld uitvoert. Het scheepsmodel heeft een schaal van: 1:100, dat past exact bij de schaal die Miniworld hanteert en betekent dat het model een lengte van bijna 2 meter heeft. De plaanen zijn de bouw van de Lloydkade in een project met fondsenwerving  wordt gegoten. Het scheepsmodel van de Willem Ruys is 29 januari 2017 bij de directeur van Miniworld afgeleverd. T.z.t zal het model ook door hen worden ‘geupgrade’.
         

             

 

………………………………………………………………..

 

…………………………………………………………………..

Wordt vervolgd!

3. Scheepsmodellen die vanaf 2014 aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum zijn geschonken:

 

3.1 HET ss SAMARINDA – SCHEEPSMODEL GESCHONKEN: 1 DECEMBER 2014  DOOR LLOYD-WERKTUIGKUNDIGE, KLAAS VAN DER ENT TE VLISSINGEN

HET EERSTE SCHEEPSMODEL IN  DE KRL-MUSEUM-COLLECTIE

Op 1 december 2014 mochten wij in Vlissingen een prachtig model van het ss Samarinda in ontvangst nemen. Schenker, tevens bouwer, van het model is oud KRL-Stuurman Klaas van der Ent. Door ruimtegebrek en niet zonder pijn in zijn hart heeft Klaas deze ‘Awesome Victory’ aan ons museum afgestaan.

Diezelfde dag nog werd het 1.40 m meter lange model toegevoegd aan onze expositie bij ‘Rotterdams Welvaren’ aan de Schiehaven te Rotterdam. Dit prachtige exemplaar, waaraan Klaas maar liefst twee bouwjaren heeft besteed, was toen te bezichtigen op een plek waar de Samarinda zelf, in de periode 1947 en 1961, regelmatig vertrok en weer thuiskwam. Nu staat het model klaar voor bruikleen aan musea en andere relevante organisaties die haar in een tijdelijke expositie opnemen.

Klaas! ……….. nogmaals hartelijk dank voor dit zeer gewaardeerde geschenk!

 

 

3.2 HET ss SIANTAR – SCHEEPSMODEL GESCHONKEN d.d. 12 mei 2015 DOOR LLOYD-WERKTUIGKUNDIGE, HARRY KENTIN TE OOST-SOUBURG

HET TWEEDE SCHEEPSMODEL IN  DE KRL-MUSEUM-COLLECTIE

Harry Kentin (rechts) draagt op 12 mei 2015, samen met vriend Ben, de schenking aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum te Oudehorne eigenhandig binnen. Het scheepsmodel is geschonken onder de bindende voorwaarde dat dit model wordt opgenomen in de collectie van Stichting KRL-Museum.
Oud Lloyd-Werktuigkundige Harry Kentin uit het Zeeuwse Oost-Souburg heeft onze museumcollectie verrijkt met een scheepsmodel van het Rotterdamsche Lloydschip, ss Siantar (1921). Dit model was ooit het speeltje van de kinderen Ruys en kon (kan nog steeds) varen met een ingebouwde, nog werkende, stoommachine.

Het model is in de jaren zestig door de familie Ruys geschonken aan Arie Nieuwdorp, Kapitein van de sleepboot/tender van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Via neef, Arie Kentin is het prachtige werfmodel in bezit van Harry Kentin gekomen en sinds 12 mei 2015 onderdeel van de museumcollectie geworden.

BESTE HARRY! ……….. hartelijk dank voor dit bijzondere erfgoedgeschenk!

 

 

 

 

4.  Scheepsmodellen die vóór 2017 voor de ‘Ed van Lierde-collectie’ zijn gebouwd:

 

4.1 Het ombouwavontuur van het varend-model: ms Slamat naar het museum-model: ms Garoet.

2009 – 2016

HET 7e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’-collectie

Oud KRL-Verpleger/schrijver J.F. Tiemeijer uit Velserbroek (gevaren van 1955 t/m 1962) heeft in juli-2009 zijn kunstwerk en hobby: Het varend model van het motorschip Slamat aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Museum geschonken. Het model is maar liefst 235cm. lang, 29cm. breed en 68cm. hoog. Het model heeft twee elektromotoren die elk een schroefas plus schroef aandrijven en een elektromotor in de stuurmachinekamer. Een en ander kan radiografisch bediend worden. Verder twee accu’s en de nodige loden ballast. Dit scheepsmodel is letterlijk en figuurlijke een “grote” aanwinst voor ons museum, wij danken oud-collega Tiemeijer zéér voor deze unieke gift!

Onze artistieke modelbouwer, ontwerper en museumrestaurateur, Geert Sieben uit Swalmen (L) gaat het ms Slamat “pro deo” restaureren en van de juiste kleurstelling voorzien. Hoewel men bij het veranderen van een scheepsnaam terughoudend dient te zijn, gaan wij het ms Slamat, na de transformatie toch omdopen in “ms Garoet”. De reden is dat wij al twee modellen van de Slamat in onze collectie hebben (het ss Slamat en het ms Slamat). Hieronder geven wij van tijd tot tijd verslag van de ombouw en restauratie die, alles bijelkaar, zeker enkele jaren gaat duren.

Transformatie van ms Slamat naar ms Garoet

De ontmanteling – 2009

De plek in India waar de laatste KRL-schepen: ms Leuve Lloyd en ms Loire Lloyd zijn gesloopt.

De “Garoet” laat gewillig haar face liften, hoe staan mijn nieuwe huidplaatoverlappingen? 30 september 2009

Het achterschip is licht naar bakboord getordeerd. Geert zoekt naar een effectieve oplossing! (30-09-2009)

Geert gaat kennelijk dikwijls naar de Chinees, getuige de vele bakjes waarin hij zorgvuldig en overzichtelijk alle onderdelen heeft bewaard! (30-09-2009)

OMBOUW EN RESTAURATIE – 2010

De romp is voorzien van huidgang-overlappingen, de nieuwe naam, patrijspoorten en is in de grijze primer gezet. Het poopdek is al een eind gevorderd – mei 2010.

OMBOUW EN RESTAURATIE – 2012

De romp is gereed en in de originele Lloydkleuren gespoten, de bak is op de railing na klaar en de poop staat er, inclusief schroeven en reserve schroeven, weer in volle glorie bij! – juli 2012.

OMBOUW EN RESTAURATIE – JANUARI 2014

Eind januari 2014 is inmiddels het hele achterschip gereed gekomen en zijn Geert Sieben, met assistentie van Arnoul Lormans (HBO-docent teken- en handvaardigheid), bezig met de opbouw tussen voor- en achterschip, waaronder luiken 3 en 3A en de schoorsteen. Het duurt even, maar je krijgt wel uiterst mooi vakwerk ….. men hoort ons daar dus absoluut niet over klagen!

OMBOUW EN RESTAURATIE – SEPTEMBER 2014

Na een grote dip in de gezondheid van Geert is hij weer goed hersteld en kon het niet laten, samen met Arnoul, direct weer met de ‘GAROET’ aan de slag te gaan met het prachtige resultaat hierboven! Het voert te ver om nu direct al aan een ‘doopdatum’ te denken, maar zoals iedereen kan zien is de klus nu, ruim over de helft geklaard! We houden u op de hoogte! ……………..

OMBOUW EN RESTAURATIE – FEBRUARI 2015

OMBOUW EN RESTAURATIE – APRIL 2015

OMBOUW EN RESTAURATIE – OKTOBER 2015

Het achterschip

Seagull’s view van het gehele schip

Het voorschip

OMBOUW EN RESTAURATIE – DECEMBER 2015

Vlnr. onze bestuursvoorzitter, Ed van Lierde en modelbouwer Arnoul Lormans bezig met het tijdrovende detailwerk. Een grote klus die nog wacht is de tuigage (het lopend en staand tuig), de reddingssloepen en vlaggen).

Medio december is modelbouwer Geert Sieben helaas weer ziek geworden, waarop onze bestuursvoorzitter richting Roermond toog om aldaar Arnoul te assisteren. Begin Januari gaat Ed weer enkele dagen naar Roermond en zo kunnen we toch voorzichtig vooruitkijken naar een presentatie van de GAROET in februari/maart!

HET ms GAROET IS VAART UIT ………

zaterdag 13 augustus 2016

  • Hoofd-modelbouwer: Geert Sieben                        
  • Modelbouwer: Arnoul Lormans                        
  • Locatie: Roermond (L) 

                                         

    Arnoul Lormans                  

ss Gedé in werkelijkheid – 1904

Het ms Garoet klaar voor haar ‘uit-vaart’.

Voor hun fantastische ombouwprestatie op Vrijwilligersbasis en als bewijs van grote waardering, ontvingen onze modelbouwers: Geert Sieben en Arnoul Lormans uit handen van bestuursvoorzitter, Ed van Lierde een zilveren Willem Ruys munt. Bij het ‘waarderings’-diner te Roermond waren ook de partners van de drie heren aanwezig.

Zoals het er nu uitziet zal het scheepsmodel van de Garoet in het najaar-2016 (voorlopig) haar plekje vinden bij Miniworld aan het Weena te Rotterdam.

De trotse (her)bouwers met het ss Garoet en de, méér dan verdiende, ‘Willem Ruys’-munt.

MISSION  ‘GAROET’ ACCOMPLISHED!

De Garoet is sinds augustus -2016 te bewonderen bij Miniworld te Rotterdam.

 

 

 

4.2 HET ZEILBARKSCHIP ‘CORNELIS WERNARD EDUARD-I’ – 2013

HET 8e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’ – COLLECTIE

OMBOUWER: ED VAN LIERDE 

– Eigenaar: Willem Ruys J.D. Zn. Het schip is genoemd naar de pasgeboren zoon van de, financieel deelnemende, zwager van Willem Ruys J.D. Zn.

– Kapiteins: 1839 Douwe Hendriks Kramer, 1842 – 1844 R.W. Mellema, 1845 Hagers, 1847 1850 F.F. Zeven, 1852 – 1857 J.M. Kleinhouwer, 1857 – 1859 Daniël Bakker, 1860 – 1862 Jan Bakker.

– Twee deks vrachtzeilschip met passagiersaccomodatie. Werf: Fop Smit – Kinderdijk, bouwkosten: 86.000 gulden (ongeveer 40.000 euro)

– Drie-masten: 2 dwars- en 1 langsgetuigd. Lengte: ongeveer 155 voet, Tonnage: 606 – Laadvermogen: 317 last (= 583.000 kg.).

– Tewaterlating: 7 september 1839 – In dienst: 1839. Bestemming: Vracht en passagiers naar voornamelijk Indië, maar ook naar China, Philippijnen en Australië. Verkocht in 1863 aan Noorse rederij.

 

 

De ‘Cornelis Wernhard Eduard’ werd in 2013, te België aangeschaft en door aankoper/ombouwer, Ed van Lierde vanuit de bestaande situatie omgebouwd tot het eerste zeilschip van Willem Ruys J.D.Zn. Na twee maanden was ‘De Cornelis’ gereed en werd direct daarna aan het Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Muiseum in bruikleen gegeven. De afmetingen van het model zijn: lengte = 42 cm, breedte = 6 cm, hoogte = 60 cm.

 

 

 

4.3 THE MAKING OF ms SCHELDE LLOYD – 2008

HET 6e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’ – COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

De midscheeps wordt in z’n geheel aangehecht …..

                      

Op het neusje wordt een stuk railing aangebracht … . Zelfs zonder masten, etc. lijkt het al wat …..

Helemaal gereed, inclusief kimkielen ……

De S-schepen van onze Lloyd waren superjachten …….

Als onderdeel van de Lloyd-expositie bij de Historische Werf ‘Rotterdams Welvaren’ – 2012

 

 

4.4 ms LOIRE LLOYD – 2007

HET 5e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’ – COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

1e EIGENAAR: WILLEM PATER
Het KRL-Museum heeft de bouw van de ‘Loire Lloyd’ begeleid. eigenaar in 2017 werd oud Koninklijke Rotterdamsche Lloyd Werktuigkundige, Willem Pater. Willem is op 22 juli 2011overleden en in 2012 heeft Ed van Lierde dit model gekocht van Ria Pater-Vergouwen, de weduwe van Willem Pater.
 
 
 
 

 

 

4.5  THE MAKING OF ms WILLEM RUYS – 2007

HET 4e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’ – COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

6 lagen MDF aanelkaar gelijmd …..

Een prachtige zeeg ……

Aan die mooie kont moet nog wat gebeuren ……

Al uitermate herkenbaar en wat prachtig die werfkleuren …..

Slank en vóór wereldoorlog II al voorzien van een kleine bulbsteven ……

Dit wordt hét pronkstuk van Joop Emons zelf én van het KRL-Museum ……

 

 

4.6  THE MAKING OF ss SLAMAT – 2007 

HET 2e SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE’-COLLECTIE

BOUWER: JOOP EMONS

De romp krijgt, na veel schuurwerk, gestalte ……

De voorzijde van de opbouw wordt aangebracht …….

De bovendekken plus twee schoorstenen zijn geplaatst …….

De Grand Old Lady nog zonder masten, laadbomen, kranen en tuigage ……

De doop met links de trotse bouwer, Joop Emons, rechts de trotse eigenaar, Ed van Lierde – mei 2007

Het ss Slamat prachtig op de rand van het zwembad …….

Terecht een Grand Old Lady met een overigens zeer triest levenseinde!

 

4.7  THE MAKING OF ms DEMPO – 2006

DIT WAS HET EERSTE  SCHEEPSMODEL UIT DE ‘ED VAN LIERDE – COLLECTIE’.

EN WERD IN FEBRUARI-2017 ONDERDEEL VAN DE SCHENKINGSCOLLECTIE VAN HET BATAVIA-PROJECT. DAARMEE IS DIT SCHEEPSMODEL

IN 2017 AFGEVOERD UIT DE ‘ED VAN LIERDE-COLLECTIE’.

BOUWER: JOOP EMONS

Op de “Werf” te Amsterdam zijn de bovendekken aan de beurt …….

Schoorsteendek met schoorsteen en brugdek zijn geplaatst …….

Een prachtige kont inclusief schroeven en roer zijn aangebracht ……

Een trotse Joop Emons bij zijn eerste scheepsmodel voor het KRL-Museum – november 2006 

Geboortekaartje van het ms Dempo …….

Binnenzijde ……..

Het ms Dempo in zijn eerste expositieloicatie te OudehorneJakarta.

 Het ms Dempo is,  als schenking aan Indonesië en als pronkstuk, sinds 2017 te zien in het
voormalige Rotterdamsche Lloyd kantoor ‘Cipta Niaga’ te Batavia-Jakarta

 

Left Menu IconMenu