background
affiche nederlands indie
Van het eerste zeilschip

het eerste zeilschip

Tot en met het laatste vrachtschip

het laatste vrachtschip
facebook forum
Onze schepen

 

 

 

 

In dit hoofdstuk bouwen we de komende tijd, stukje bij beetje, het hele vlootbestand op vanaf de Zeiltijd (1839- Willem Ruys J.D.zn.) tot aan het laatste schip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V. (1967).

AAN DE VOLGENDE SCHEPEN GEVEN WIJ EEN EREPLAATS:

Het eerste zeilschip van grondlegger Willem Ruys J.D.zn., het barkschip 'Cornelis Wernard Eduard' (1939),

Het meest ongelukkige schip, het stoomschip Slamat (1924),

Het mooiste vlaggeschip van Nederland, het motorschip Willem Ruys (1946),

Het laatst gebouwde schip, het motorschip Loire Lloyd (1967).

 

 

1. Het barkschip    'CORNELIS WERNARD EDUARD' (I)  

het éérste schip  

                                                                                                                                                                                          

Barkschip    'CORNELIS WERNARD EDUARD' (I)                
3-masten - Tonnage: 606 - Last: 317 - Passagiersaccomodatie
Tewaterlating: 1839 - In dienst: 1839 - Verkocht in 1863
Werf: Fop Smit - Kinderdijk
Bestemming: Voornamelijk Indië, maar ook China, Philippijnen en Australië
Bijzonderheden: Verkocht aan Noorse rederij

Kapiteins: 1839 Douwe Hendriks Kramer, 1842 - 1844 R.W. Mellema, 1845 Hagers, 1850 F.F. Zeven, 1852 - 1857 J.M. Kleinhouwer, 1857 - 1859 Daniël Bakker, 1860 - 1862 Jan Bakker

 

2. Het stoomschip SLAMAT

één van de meest ongelukkige schepen

Rederij Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V.

Bouwwerf

Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' te Vlissingen                                                                                                                                               
Bouwnummer

S-176

Tewaterlating

27 oktober 1923

Type

Passagiersschip/Mailschip

Bouwjaar

1923

Passagiers

1e klasse: 139,  2e klasse: 158,  3e klasse: 69,  4e klasse: 32 = 398

Afmetingen

Lengte: 147m. Breedte: 14m. Holte: 18,88 m.  

Diepgang

8,78 m.

Motor & vermogen

Turbine Parsons Schelde – 8.000 PK     

Snelheid

14 knopen (zeemijl per uur)

Bruto Register Tons

11.406
Netto Register Tons

6.866

Dead Weight in tons

9.800

Lijndienst

Europa - Nederlandsch Indië. In de Tweede Wereldoorlog ingezet als troepentransportschip voor het Britse Ministry of War.

Vlag

Nederlandse

Roepletters

PSHG - PHOB

Verbouwd

Op 3 juni 1931 wordt bij Wilton Fijenoord-Schiedam een nieuwe 'Mayersteven' van 42 ft. lang aangebracht. De Turbine wordt opgevoerd tot 9.200 PK - snelheid: 17 zeemijl per uur. Totaal 411 passagiers (toename: 13 passagiers).

Gezonken

Als troepentransportschip in Brits konvooi was  her ss Slamat op                                                                                         27 april 1941 op weg van Nauplion (Griekenland) naar Alexandrië (Egypte) ten NW van Kreta gebombardeerd door Stuka’s van de Luftwaffe. Britse destroyers HMS Diamond en HMS Wryneck schoten tevergeefs te hulp en zonken nagenoeg met man en muis. Het ss Slamat zonk in positie:  37-00 N 23-10 E. Met 983 doden is dit de grootste ramp in de Nederlandse koopvaardijgeschiedenis.                                                                  

 

 

3. Het motorschip WILLEM RUYS

Het grootste en mooiste schip

Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd / Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V.                                                                                                                                                                                                                                  

Bouwwerf

Koninklijke Maatschappij 'De Schelde' - Vlissingen
Bouwnummer

S - 214

Tewaterlating

1 juli 1946 , doopster: Mevr. E.E. Ruys -van Houten

Type

Passagiersschip/Mailschip (Vlaggeschip van de KRL)

Bouwjaar

1939 -1947. Lag gedurende de gehele Tweede Wereld-oorlog op de scheepshelling te Vlissingen
Bemanningsleden

477

Passagiers

1e klasse: 344,  2e klasse: 320,  3e klasse: 131,  4e klasse: 74 . Na verbouwing 1958, 1e klasse: 275, toeristenklasse: 770

Afmetingen

Lengte: 192,38m. Breedte: 25,01m. Holte: 16,75 m.

Diepgang

8,89m.

Motor & vermogen

8 Schelde-Sulzer enkelwerkende tweetakt dieselmotor-en, elk 8 cylinders, totaal 32.000 RPK. Het geheel dreef 2 scheepsschroeven aan

Snelheid

22 knopen (zeemijl per uur)

Bruto Register Tons

21.119 na verbouwing 1958: 23.112
Netto Register Tons

12.010 na verbouwing 1958: 12.401

Dead Weight in tons

7.378

Lijndienst

Rotterdam - Indonesië. In 1958 enkele cruises en verbouwing in 1958-1959, daarna in de 'Rond de wereld'- dienst.

Vlag

Nederlandse

Roepletters

PIQF

Verbouwd

1958 - Bij Wilton-Feijenoord te Schiedam verbouwd                          

Verkocht

6 januari 1965 verkocht aan de Italiaanse Flotta Lauro Lines en herdoopt in 'ms Achille Lauro". 28 augustus 1965 tijdens verbouwing in brand. 7 oktober 1985 wereldnieuws met Palestijnse kaping nabij Port Saïd (1 dode) . 2 december 1994, na machinekamerbrand, gezonken in de Indische Oceaan in positie: 8.00 N en 52.00 O. (3 doden).
 
 

TEWATERLATING ms WILLEM RUYS - 1 juli 1946

 

Voor afspelen blauwe tekst hieronder aanklikken:

http://www.youtube.com/watch?v=arW3kBGvNOk

 

HET ms WILLEM RUYS, NA DE AANVARING MET HET ms ORANJE, IN DOK BIJ WILTON FEIJENOORD

Polygoon Nieuws - januari 1953

 

Voor afspelen blauwe tekst hieronder aanklikken:

http://www.youtube.com/watch?v=WCq7wfC6S-M

 

4. Het motorschip LOIRE LLOYD

het laatste schip

Rederij Koninklijke Rotterdamsche Lloyd N.V.

Bouwwerf

Nippon Kokan K.K. Shimuzi-Japan

Bouwnummer

251

Tewaterlating

29 april 1967

Type

Multi purpose vrachgtschip met open shelterdeck, totaal 3 dekken.

Bouwjaar

1967

Bemanningsleden

55

Passagiers

geen

Afmetingen

Lengte: 162,08 m. breedte: 23,77 m. holte: 14,00 m.

Diepgang

9.05 m.

Motor & vermogen

STORK dieselmotor, 2 tew, 6 cilinders die 17.000 RPK opleverde

Snelheid

 21 knopen (zeemijl per uur)

Bruto Register Tons

9.637
Netto Register Tons

5.059

Dead Weight in tons

12.126

Lijndienst

New Zealand Pacific-dienst /ASAS M/WACCON

Vlag

Nederlandse

Roepletters

PFPL

Overgedragen

Naar aanleiding van de grote fusie op 1 juni 1970 overgedragen aan de Koninklijke Nedlloyd N.V.
Gesloopt  6 juni 1991, Chittagong Roads - Bangladesh

 

 

SCHEPEN UIT DE ZEILPERIODE

Willem Ruys J.D.zn  

 

W.Ruys & Zonen

 

Wat is een 'Last' ?
last = 1839,39 kg
roggelast = 2099 kg

 

WERK IN UITVOERING !!

 

1.

   

          

                                                                                                                                                                                                

                                                                               

Barkschip    'CORNELIS WERNARD EDUARD' (I)               
3-masten - Tonnage: 606 - Last: 317 - Passagiersaccomodatie
Tewaterlating: 1839 - In dienst: 1839 - Verkocht in 1863
Werf: Fop Smit - Kinderdijk
Bestemming: Voornamelijk Indië, maar ook China, Philippijnen en Australië
Bijzonderheden: Verkocht aan Noorse rederij

Kapiteins: 1839 Douwe Hendriks Kramer, 1842 - 1844 R.W. Mellema, 1845 Hagers, 1850 F.F. Zeven, 1852 - 1857 J.M. Kleinhouwer, 1857 - 1859 Daniël Bakker, 1860 - 1862 Jan Bakker

 

2.

                     

             

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

                             

Barkschip    'JAN DANIEL'
3-masten - Tonnage: 635 - Last: 334 - Passagiersaccomodatie.
Tewaterlating: 1841 - In dienst: 1841 - Verkocht in 1866.
Werf: Fop Smit - Kinderdijk.
Bestemming: Voornamelijk Indië, maar ook Australië.
Bijzonderheden: 1857 gestrand op Java . In 1866 bij Mauritius zwaar beschadigd en verkocht voor 4000 dollars.

Kapiteins: 1841 Jan Klaassens Mauritz, 1843 - 1850 Johan Hendrik Zeeman, 1853 Dirk Cornelis Rietbergen, 1856 L. van Wagtendonk, 1857 - 1859 Hendrik Hagers, 1860 - 1863 Alexander Karel Zweede, 1864 - 1866 H. van IJsendoorn.

 

3. 

         

 

                                                                                                                                     

 

Barkschip    'MARGARETHA IDA'
3-masten - Tonnage: 652 - Last: 344 - Passagiersaccomodatie.
Tewaterlating: 1842 - In dienst: 1843 - Verkocht in 1855.
Werf: Fop Smit - Slikkerveer.
Bestemming: Voornamelijk Indië, maar ook Australië.
Bijzonderheden: 18 maart 1855 bij Akyab - Siam en verloren gegaan. De gehele bemanning  is daarbij gered.
Kapiteins: 1842 Douwe Hendriks Kramer, 1850 - 1855 Hendrik Hagers

 

                  

4. 

                                                                                                                                                                                                                 Barkschip   'JEANETTE'
3-masten - Tonnage: 652 - Last: 344 - Passagiersaccomodatie.
Tewaterlating: 1842 - In dienst: 1842 - Verkocht in 1860.
Werf: Cornelis Gips & Zn. - Dordrecht.
Bestemming: Voornamelijk Nederlandsch Indië.
Bijzonderheden: In 1859. op reis van Java naar Nederland, Mauritius werd de noodzakelijke noodhaven. In 1860 voor fl 11.350,- verkocht aan Fop Smit-Kinderdijk.

Kapiteins: 1842 - 1850 Simon Halfweg, 1852 F.F. Zeven, 1853 Thijs Visser Pzn., 1854 G.G. Luttenberg, 1855 - 1856 U. Visser, 1857 - 1860 Thijs Visser Pzn., 1860 G. van der Velde, 1862 Gerardus van Os.

 

 

 

         5.                                                                                                                                                                                       Barkschip   'DRIE GEBROEDERS'

Kapiteins: 1844 - 1847 Frederik Carel Bauditz, 1848 F.F. Zeven, 1848 - 1850 Klaas Jan Swart, 1852 - 1852 A. Krentebol, 1853 - 1855 Lodewijk Josephus Wilhelmie, 1856 Hofman.

 

       6. 

                                                                                                                                             

Barkschip   'JAPARA' (I)
3 masten                                        

Kapiteins: 1846 K.H. de Groot, 1849 F.F. Zeven, 1850             Lourens van Haften, 1854 - 1855 C. Kramers, 1855 Coenraad Smidt Cley, 1856 Gijsbers.
 

 

7.

        

                                                                                                         

Barkschip   'IDA ELIZABETH' (I)

Kapiteins: 1847 Frederik Carel Bauditz, 1849 - 1851 J.M. Kleinhouwer, 1852 M.A. Overgauw.

 

       

8. 

                                                                                            

Schoenerbrik   'INDUSTRIE'
2 masten

Afmetingen: 30,90 x 7,26 x 4,10
Kapiteins: 1847 - 1848 J.B. Boer, 1850 - 1852 Thijs    Visser Pzn., 1852 J. van Dijk.

 

9.   Barkschip   'WHAMPOA'
WHAMPOA
1849 I.M. Pfeill

1850 W.C. Kuyk

1853 - 1856 Hendrik Kramer                                      

1857 - 1859 D. v.d. Hoff

1860 Jacob Willem Butner                                          

1861 Johannes Gerardus Marcussen

1862 Gerlof Jans Metz

1867 C. Janses

1869 Evert Hendrik Vogelensang

1869 Eric Robert Sandberg

 

10.                                   Fregatschip   'JACOBA HELENA'
JACOBA HELENA
1840 - 1848 H.K. Hillers

1848 Lourens van Haften

1850 - 1854 J.M. Pfeil

1856 Dirk Cornelis Rietbergen

1857 - 1858 Lodewijk Josephus Wilhelmie

 

11.                                        Campagne-barkschip   'RESIDENT VAN SON'

Kapiteins:
1849 - 1854 Frederik Carel Bauditz

1855 - 1859 C. Kramers

1860 D. v.d. Hoff

1862 Jacob Willem Butner
 

 

12.  Barkschip   'DOELWIJK' (I)
DOELWIJK – I
1850 Douwe Hendriks Kramer                                    

1854 Johan Hendrik Zeeman
 

 

13. Campagne-barkschip  'FOP SMIT' (I)
FOP SMIT NRQF 39,20 x 9,11 x 5,15

1851 - 1856 Klaas Jan Swart

1856 - 1861 Lambertus Hoefman                                

1861 - 1865 Willem Leverstein

1866 - 1870 Gerlof Jans Metz

1869 - 1883 S. de Vries
 

 

14.          Campagne-fregatschip  'OUDERKERK AAN DEN AMSTEL'
OUDERKERK AAN DEN AMSTEL
1854 Douwe Hendriks Kramer

1857 H. Zinger

1859 Douwe Hendriks Kramer

1860 - 1864 Klaas Jan Swart

1864 - 1870 Willem Aart Dingemans

1870 - 1876 J. Hanssens

 

15.

        

Campagne-barkschip   'MINISTER PAHUD'
MINISTER PAHUD 40,55x6,99x5,35
1855 J.M. Pfeil

1857 - 1860 Frans Kievit

1864 - 1867 E. Lipjes
 

 

16.                                                      Fregatschip   'MARIA ELIZABETH MARGARETHA'
MARIA ELIZABETH MARGARETHA 42,80 x 7,82 x 5,62
1856 - 1860 Frederik Carel Bauditz

 

17.                                Fregatschip   'DOELWIJK'  (II)
DOELWIJK – II 42,80 x 7,82 x 5,50 NMFJ
1856 - 1859 Klaas Jan Swart

1860 L.F.L van de Putte

1861 - 1868 Lambertus Hoefman

1868 - 1872 Willem Leverstein

1871 - 1874 Harmannus Ysbrandz. Visser

1879 - 1884 Harmen A. Maas

 

18.                                 Campagne-barkschip  'IDA ELIZABETH' (II)
IDA ELIZABETH – II 41,18 x 7,05 x 5,84
1856 - 1859 Hendrik Kramer

1859 - 1860 C. Kramer

1860 - 1864 Willem Dooren

1864 - 1865 C. Janses

1865 - 1870 Willem Dooren

1871 - 1875 H.J. Müller

1876 G.E. Opstelten

1878 - 1900 Freerk Albert Ekamp

 

19.     Barkschip   'DUIVELAND'

DUIVELAND                                                                  

 

1847 - 1850 J.C. Kreije

1854 - 1859 J.C. Viersma

1860 Hendrik Hagers                                             

1862 - 1864 Johannes Gerardus Marcussen
 

 

20.                             Fregatschip   'HOEK VAN HOLLAND'
HOEK VAN HOLLAND 46,50 x 8,24 x 5,33
1864 Jan Bakker

1869 H. Schreuder

1871 W. Versteeg

1872 Cornelis Vonk

1873 - 1878 Simon Karelsz. Ott

 

21.                            Barkschip   'JAPARA' (II)
JAPARA – II                                            
1864 Alexander Karel Zweede

1866 - 1868 Willem Leverstein

 

22.                           Barkschip   'CORNELIA HENDRIKA'
CORNELIA HENDRIKA NLJB

1862 - 1866 J.J. Swart

1865 Johannes Gerardus Marcussen

1868 H. van IJsendoorn

1869 - 1869 Joh. van Ameyden van Duyn

 

23. 

                                                              Campagne-fregatschip   'CORNELIS WERNARD EDUARD'(II) 1865-1882
Roepnaam: NLQK

Afmetingen: 47,40 x 8,19 x 5,17

1865 - 1869 Klaas Jan Swart

1874 Gerlof Jans Metz

1879 T.W. Kuiper

 

 

 

STOOMBOOT REEDERIJ ROTTERDAMSCHE LLOYD

ss Groningen

ss Friesland                                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Rederij Het eerste schip van de Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd                                            
Bouwwerf Mitchell Co. New Castle upon Tyne Bouwwerf
Raylton Dixon & Co Middelsborough Tees.                                                                                                                                                                                                                   
Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 3 masten en clippersteven Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 2 masten
Bouwjaar 1876 Bouwjaar 1877
Passagiers 1e klasse 40, 2e klasse 16 Passagies 1e klasse 26, 2e klasse 16
Afmetingen Lengte: 90,20 m. Breedte: 11,8 m. Holte: 7,96 m. Afmetingen Lengte: 91,54 m. Breedte: 11,34 m. Holte: 5,82 m.
Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK
Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur) Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur)                              
Bruto Register Tons 2221 Bruto Register Tons 2186
Netto Register Tons 1410 Netto Register Tons 1403
Dead Weight in Tons 2848 Dead Weight in Tons 2800
Lijndienst Nederland - Nederlands Indië Lijndienst Nederland - Nederlands Indië
Roepletters NMHF Roepletters PNQJ                                                                
Verbouwd In 1882 verbouwd tot vrachtschip. In 1883 nieuwe  T 3 stoommachine - 1000 PK    
Vergaan
In 1883 ingebracht in de Rotterdamsche Lloyd. In 1892 verkocht aan Antonio Man-cini Italië ss Avanti. In 1901 S. Razetto Italië ss N.S. Bosschello. In 1905 Ceratti Fratelli Italië ss Esther R. In 1906 verkocht voor de sloop naar         Genua.
Vergaan
Op 9 december 1877 op weg van Gibraltar naar Rotterdam bij zware storm op de Spaanse kust (corrubeda klippen) met man en muis vergaan.                                              

 

ss Drenthe-1

ss Overijssel-1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd
Bouwwerf Mitchell Co. New Castle upon Tyne Bouwwerf
Raylton Dixon & Co Middelsborough Tees.
Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 3 masten en clippersteven Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 2 masten
Bouwjaar 1875 Bouwjaar 1877
Passagiers 1e klasse 40, 2e klasse 16 Passagies 1e klasse 26, 2e klasse 16
Afmetingen Lengte: 90,20 m. Breedte: 11,8 m. Holte: 7,96 m. Afmetingen Lengte: 91,54 m. Breedte: 11,34 m. Holte: 5,82 m.
Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK
Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur) Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur)
Bruto Register Tons 2221 Bruto Register Tons 2186
Netto Register Tons 1410 Netto Register Tons 1403
Dead Weight in Tons 2848 Dead Weight in Tons 2800

Lijndienst

Nederland - Nederlands Indië Lijndienst Nederland - Nederlands Indië
Roepletters

NMHF

Roepletters PNQJ
Verbouwd In 1882 verbouwd tot vrachtschip. In 1883 nieuwe T 3 stoommachine - 1000 PK Verbouwd --
Verkocht
In 1883 ingebracht in de Rotterdamsche Lloyd. In 1892 verkocht aan Antonio Man-cini Italië ss Avanti. In 1901 S. Razetto Italië ss N.S.Bosschello. In 1905 Ceratti Fratelli Italië ss Esther R. In 1906 verkocht voor de sloop naar Genua.
Vergaan
Op 15 juli 1879 bij Kaap Gurardafui (Rode Zee) gestrand op weg van Batavia naar Rotterdam.

 

ss Gelderland

ss Utrecht-1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamse Lloyd
Bouwwerf Raylton Dixon & Co Middelsborough Tees. Bouwwerf
Raylton Dixon & Co Middelsborough Tees.
Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 2 masten Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 2 masten
Bouwjaar 1878 Bouwjaar 1880
Passagiers 1e klasse 26, 2e klasse 16 Passagies 1e klasse 38, 2e klasse 24
Afmetingen Lengte: 91,50 m. Breedte: 11,04 m. Holte: 7,75 m. Afmetingen Lengte: 91,50 m. Breedte: 11,04 m. Holte: 7,75 m.
Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 IPK
Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur) Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur)
Bruto Register Tons 2277 Bruto Register Tons 2160
Netto Register Tons 1403 Netto Register Tons 1654
Dead Weight in Tons 2825 Dead Weight in Tons 2825
Lijndienst Europa - Nederlands Indië Lijndienst Europa - Nederlands Indië
Roepletters NSVC Roepletters PWVG
Verbouwd In 1889 verbouwd tot vrachtschip. Verbouwd --
Verkocht
In 1883 ingebracht in de Rotterdamsche Lloyd. Op 25 januari 1897 gestrand op de Noorder pier van Hoek van Holland en zwaar beschadigd vlot gebracht. In 1897 voor de sloop verkocht aan M. Springer & Zn Rotterdam.
Vergaan
Tussen 2 en 4 maart 1897 bij Kaap Ouessant in een zware storm met man en muis vergaan. Alle 33 opvarenden kwamen bij deze ramp om het leven.

 

 

 

ss Zuid Holland             

ss  Ariadne

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
Rederij Stoomboot Reederij Rotterdamsche Lloyd  Rederij  Willem Ruys & Zonen                                                                                        
Bouwwerf Raylton Dixon & Co. Middelsbourough Tees Bouwwerf Matthew Pearse & Co. Ltd. Stockton on Tyne
Type Stoomzeil - Vracht/passagiersschip met 2 masten Type Vrachtschip, raised quarterdeck, 1 dek
Bouwjaar 1881 Bouwjaar 1879
Passagiers 1e klasse: 26, 2e klasse: 16 Passagiers Geen
Afmetingen Lengte: 91,50 m. breedte: 11,04 m. Afmetingen Lengte: 74,37m. breedte: 9,75 m. diepgang: 5,61 
Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder -1200 PK Motor & Vermogen Compound stoommachine - 2 cylinder - 600 PK
Snelheid 10 knopen (zeemijl per uur) Snelheid 9 knopen (zeemijl per uur)
BNR 191 BNR 158
Bruto Register Tons 2258 Bruto Register Tons 1195
Netto Register Tons 1817 Netto Register Tons 860
Dead Weight in Tons 2800 Dead Weight in Tons 1700
Lijndienst Europa - Nederlans Indië Lijndienst  
Roepsein PJCT Roepsein NFTS
Verbouwd In 1893 verbouwd bij de Schelde In Vlissingen verlengd met 24 voet, nieuwe machine. Passagiers: 1e klasse:38, 2e klasse: 24, BRT:2504, DWT:3090 DWT. In 1894  herdoopt in ss Lawoe Verbouwd Neen
Verkocht In 1907  M Jebsen Hamburg niet herdoopt. In 1907 Smadeshi Steam Nav Co Ltd. Tudi-gorm Brits Indië niet herdoopt. In 1914 Dada Mia Khandwani Bombay. Op de reis van Bombay naar Marseille vermist in de Middellandse zee op 15-6-1917. Vergaan Tijdens haar reis van Valencia (SP) naar Rotterdam in de Golf van Biscaje vergaan. Op 14 november 1905 waren de hatchluiken ingeslagen. De bemanning werd gered door het Duitse stoomschip ss Vianna.

 

 

 

N.V. ROTTERDAMSCHE LLOYD

ss Batavia             

ss  Samarang

                                                                                       
Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                   Rederij  N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                                       
Bouwwerf   Bouwwerf  
Type   Type  
Bouwjaar 1883 Bouwjaar 1883
Passagiers   Passagiers  
Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. diepgang:  m. Afmetingen Lengte: m. breedte:  m. diepgang: m. 
Motor & Vermogen   Motor & Vermogen  
Snelheid                                                             Snelheid  
BNR                                  BNR  
Bruto Register Tons   Bruto Register Tons  
Netto Register Tons   Netto Register Tons  
Dead Weight in Tons   Dead Weight in Tons  
Lijndienst   Lijndienst  
Roepsein   Roepsein  
Verbouwd   Verbouwd  
Verkocht   Vergaan
 

  

 

 

ss Soerabaja                                                                           

ss Bromo

                                                                                                               
Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                   Rederij  N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                                      
Bouwwerf   Bouwwerf  
Type   Type  
Bouwjaar 1883 Bouwjaar 1887
Passagiers   Passagiers  
Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. diepgang:  m. Afmetingen Lengte: m. breedte:  m. diepgang: m. 
Motor & Vermogen   Motor & Vermogen  
Snelheid                                                             Snelheid  
BNR                                  BNR  
Bruto Register Tons   Bruto Register Tons  
Netto Register Tons   Netto Register Tons  
Dead Weight in Tons   Dead Weight in Tons  
Lijndienst   Lijndienst  
Roepsein   Roepsein  
Verbouwd   Verbouwd  
Verkocht   Verkocht
 

 

ss Merapi             

ss  Ardjoeno

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                   Rederij  N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                                     
Bouwwerf   Bouwwerf  
Type   Type  
Bouwjaar 1889 Bouwjaar 1890
Passagiers   Passagiers  
Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. diepgang:  m. Afmetingen Lengte: m. breedte:  m. diepgang: m. 
Motor & Vermogen   Motor & Vermogen  
Snelheid                                                             Snelheid  
BNR                                  BNR  
Bruto Register Tons   Bruto Register Tons  
Netto Register Tons   Netto Register Tons  
Dead Weight in Tons   Dead Weight in Tons  
Lijndienst   Lijndienst  
Roepsein   Roepsein  
Verbouwd   Verbouwd  
Verkocht   Verkocht
 

 

 

ss Salak            

ss  Gedé

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                   Rederij  N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                                     
Bouwwerf   Bouwwerf N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde" te Vlissingen
Type   Type Mailschip, full scantling, 3 dekken
Bouwjaar 1891 Bouwjaar 1892
Passagiers   Passagiers 1e klasse: 38, 2e klasse:24, 3e klasse: ?
Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. diepgang:  m. Afmetingen Lengte: 109,5 m. breedte: 11,6 m. holte: 8,23 m. 
Motor & Vermogen   Motor & Vermogen Quadruple expansie stoommachine, 4 cilinders - 2000 IPK
Snelheid                                                             Snelheid 12 knopen (zeemijl per uur)
BNR                                  BNR 78
Bruto Register Tons   Bruto Register Tons 2828
Netto Register Tons   Netto Register Tons 1793
Dead Weight in Tons   Dead Weight in Tons 3397
Lijndienst   Lijndienst Nederland- Nederlandsche Indië Dienst. In januari 1921 liep de Gedé, als eerste schip, de haven van Belawan - Sumatra binnen.
Roepsein   Roepsein NSJK
Verbouwd   Verbouwd  --
Verkocht   Verkocht 1910 - Verkocht aan Cia Naveira del Pacifi-co - Quamas Mexico. Nieuwe naam: 'Gen-eral y Pesqueira'.1916 - Verkocht aan Ki-shimoto, Kisen - Japan. Nieuwe naam: 'Shigizima Maru'. In 1917 gezonken op vier zeemijl uit de kust van Port la Nouvelle (Middellandse Zee).

 

 

 

ss                                                                                                                                                                                         

ss

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
Rederij N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                   Rederij  N.V. Rotterdamsche Lloyd                                                                                     
Bouwwerf   Bouwwerf  
Type   Type  
Bouwjaar   Bouwjaar  
Passagiers   Passagiers  
Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. diepgang:  m. Afmetingen Lengte:  m. breedte:  m. holte:  m. 
Motor & Vermogen   Motor & Vermogen  
Snelheid                                                             Snelheid  
BNR                                  BNR  
Bruto Register Tons   Bruto Register Tons  
Netto Register Tons   Netto Register Tons  
Dead Weight in Tons   Dead Weight in Tons  
Lijndienst   Lijndienst  
Roepsein   Roepsein  
Verbouwd   Verbouwd  
Verkocht   Verkocht
 

 

WERK IN UITVOERING !!