Verkeerde zon geschoten!

Tijdens mijn zeevarend beroep, werd er altijd op zee om twaalf uur precies een zonnetje geschoten. Geen idee hoe. Het had niets met een geweer of kanon te maken. In elk geval met de zon, een sextant, lengtegraden, tijd en de stand van de klappenteller van de hoofdmotor. Hiermee kon de gemiddelde snelheid en afgelegde afstand berekend worden. Had niet mijn interesse.

Een oversteek op de Musi Lloyd-1969. Onze 5e Wtk (ik) kreeg de opdracht om die irritante aardsluiting te lokaliseren. Een aardsluiting is als een roulette. Waarom? Door een dosis geluk had ik enige aardsluitingen opgelost. Na de lunch, deed, zoals gewoonlijk, het merendeel van de bemanning een schoonheidsslaapje, de ultieme gelegenheid om dit probleem te analyseren. Echter, de ene keer zat de sluiting in de plus, de andere in de min. Op een gegeven moment was de derde het zat dat de verlichting in de vetloods regelmatig aan en uitging. Dat gedonder moest nu maar eens afgelopen moest zijn. “Sorry Jan, maar opdracht is opdracht!” Onze derde kreeg een demonstratie van het sluitingprobleem. Groep uit, groep aan, groepen uit, groepen aan. Wel sluiting, geen sluiting. Het spookte tussen stroom aan dek voorschip, achterschip en de kombuis en nog wat andere groepen. Volgens onze derde kon dit niet. Tijdens de demonstratie hiervan viel plots een van de twee hoofdsmeeroliepompen en dus ook de hoofdmotor, uit? “How can?” De hoofdschakelaar van één van de hoofd smeeroliepompen en van die spookgroepen, zaten naast elkaar. Een vergissing is menselijk. Ik heb onze derde nog nooit zo hard zien rennen. Ik had de korte route, maar Jan was vlugger. Pomp en hoofdmotor weer opgestart. Niemand had iets gemerkt, tot, zoals ik het altijd noemde, het weer twaalf uur paniek op de brug was. Het nautisch personeel verscheen die dag echter niet tijdens de lunch aan tafel. Er scheen iets niet te kloppen met de zon of zo. Misschien uit zijn baan geraakt …………… Verkeerde opmerking!

Het probleem bleef onze Stuurlieden de gehele reis achtervolgen, totdat onze derde en ik ongeveer drie maanden later afgelost werden. Tijdens de overdracht hebben we onder het genot van een kouwe keil in de bar de oplossing c.q. oorzaak verteld.

Willeboord Verhulst, oud Lloyd-WTK

te Westkapelle

 

Left Menu IconMenu
KRL MUseum